Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čisté radosti mého života

Tohle bude seriál na dlouhé roky. Jeho průběh asi zná každý, kdo má doma nějakou tu chlupatou, slintající a štěkající potvoru...

25. prosince 2009
Nikdy jsem neměl rád optimistické knihy. Já vím, jen díky nim si značná část lidstva udržuje si aspoň zdání normality, ale mně tento žánr nikdy moc neseděl. Už jako dítě jsem nesnášel matku, když mi vnucovala své nadšení z MacDonaldové, a porevoluční Fulghumovská mánie mně naplňovala doslova děsem. Snesl jsem, a vlastně snáším dodnes, maximálně hořko sladko kyselého Saroyana, ačkoliv i ten to s tím veselým světem na můj vkus někdy taky přehání.

Bože, říkal jsem si. Jak tohle někdo může číst? Vždyť je to úplně mimo realitu! Místo toho jsem se utápěl v rozervaných Dostojevského ruských duších. Ty jsem pak prokládal notnými dávkami sci-fi, jelikož mi krvelační příslušníci mimozemských civilizací a časoprostorová smyčka připadali reálnější, než láskyplný pohled unitářského pastora na to, co vše se naučil v mateřské školce.

Zřejmě někdy v těchto letech vznikla má přísaha, že se nikdy neuchýlím k psaní o psech, dětech a dalších laciných tématech, oblažujících lidská srdce lehkostí, a tvář úsměvem. Na konci mých povídek to proto většinou končilo blbě. Hlavní hrdina, v tom lepším případě, mířil na doživotní pobyt do blázince, v tom horším si rovnou prostřelil hlavu a ještě tento akt stihl proměnit v umělecké dílo.

Neboj, až budeš mít děti, to se změní, tvrdil mi tehdy někdo, a já si říkal, že má třeba pravdu, protože do té doby jsem znal jen bigbít, hospody, a teoretickou i praktickou část výrobního procesu malejch člověků, ale doma jsem zatím žádného nechoval.

To se o pár let později změnilo. Narodila se mi dcera. A skoro to vypadalo, že ten někdo tehdy měl pravdu. Což jsem si ale myslel jen do té doby, než mi dcera zamířila do puberty. Tehdy jsem poprvé pochopil, že Herodes určitě věděl o dětech mnohem víc, než se obecně traduje.

A pak naše dítě dostalo za vysvědčení psa. No, kdyby psa. Je spousta psů, o kterých bych si myslel, že jsou celkem fajn. Třeba retriever. Má rád gauč. Já taky. Nebo labrador. Má rád gauč. A já přece taky! Jenže tohle byla borderkolie. Středně velká, černobílá, chlupatá, hyperaktivní továrna na vymýšlení blbostí.

Nikdy jsem neměl rád optimistické příběhy, ale ten vůl chlupatej, dámy prominou ale to se jinak říci nedá, je tak nějak od přírody nakažlivej. Jinak si totiž neumím vysvětlit, že v tomhle seriálu ještě nikdo neskončil v blázinci, a dokonce si ani neprostřelil hlavu.

Pravda, já osobně jsem k tomu měl v některých chvílích hodně blízko. Přinejmenším k tomu prvnímu. Ale zatím odolávám. Například když nám na Štědrý den pes sežral půlku krůty. Druhý den ráno pozvracel a posral celý obývák. Takže na Boží hod v sedm hodin ráno se má žena brodila uprostřed toho všeho s kbelíkem a hadrem v ruce. Kolem nadšeně běhal pes uchvácený ideou, že si s ním konečně někdo bude hrát, a naše dítě, v růžové noční košili, tančilo valčík mezi hovny, zpívajíc fekální variace na klasické melodie.

Sečteno podtrženo, posledních šest měsíců soužití s šíleným borderákem mě přesvědčilo. Na světě je tu a tam pár důvodů k optimismu. A když ne k optimismu, tak aspoň k čisté radosti.

 

 

Autor: Vladislav Podracký | pondělí 4.1.2010 8:01 | karma článku: 19,04 | přečteno: 3651x
  • Další články autora

Vladislav Podracký

Moje sametová

Blíží se 25. výročí pádu komunistického režimu a televize překypuje příběhy plnými velkých myšlenek. Jenže já si to pamatuju úplně jinak.

14.11.2014 v 19:31 | Karma: 12,73 | Přečteno: 637x | Diskuse| Společnost

Vladislav Podracký

Psí pohled na věc

Když si má pes vybrat, bere toho se šunkovou kostí v ruce. Ale rozhodujte se mezi dvěma kandidáty, když oba nabízí jen virtuální kosti a faktický kus masa nikde...

26.1.2013 v 23:54 | Karma: 8,68 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní

Vladislav Podracký

Naučte se lhát, nebo aspoň říkat pravdu

I výmluva musí mít nějakou úroveň. Není nic trapnějšího, než když člověk lže, a ještě ke všemu blbě. A ještě trapnější to je v situaci, kdy by lidem stačilo jednoduše říct pravdu.

1.6.2012 v 10:17 | Karma: 15,41 | Přečteno: 904x | Diskuse| Společnost

Vladislav Podracký

Kalouskovo voodoo a hra na zvířátka

Taky jste přemýšleli proč se ve Strakově akademii svítilo celou noc? Možná jen někdo zapomněl při odchodu zhasnout. A možná že to bylo úplně jinak...

26.4.2012 v 9:42 | Karma: 14,21 | Přečteno: 697x | Diskuse| Politika

Vladislav Podracký

Otevřený dopis policejnímu řediteli

Na jedné straně banální příběh, který se mohl stát kdekoliv jinde a komukoliv jinému. Na straně druhé důkaz, že v této zemi je něco opravdu špatně...

16.8.2011 v 7:01 | Karma: 32,98 | Přečteno: 2036x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:09

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Přítelkyni polil hořlavinou a zapálil. Muž dostal za vraždu sedmnáct let

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  11:07

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...